#515kilometrOdry
Przystań rzeczna przy zabytkowym moście łączącym oba brzegi rzeki Odry
na 514 kilometrze Odry
Przystań rzeczna Krosno Orzańskie
Na lewym brzegu Odry - port dla łodzi turystycznych w Krośnie Odrzańskim. Nie ma tutaj stałej obsługi. Wszelkie usługi są możliwe po uzgodnieniu telefonicznym. Numery telefonów widnieją na tablicy informacyjnej na kei. Jest slip.
Uwaga! Przy stanie wody powyżej 236 cm (według wodowskazu w Krośnie Odrzańskim) port jest zalany i tym samym niewidoczny.
MOST
rok budowy: 1904 - 1905
długość: ok 164m
Należy do grupy najciekawszych mostów odrzańskich, prezentując cenny przykład rozwiązań konstrukcyjnych o oryginalnej formie ustroju nośnego i architektury.
Historia
Przeprawa mostowa w Krośnie Odrzańskim istniała od średniowiecza - pierwsza wzmianka o drewnianym moście pochodzi z ok. 1300 r. Pod koniec XIX w. na skutek nasilonego transportu rzecznego i drogowego dotychczasowy drewniany most podnoszony przestał być funkcjonalny. Nowy most został zbudowany w latach 1904/1905. Stalowa konstrukcja została wykonana w Fabryce Budowy Mostów, Konstrukcji Stalowych i Wagonów Beuchelt & Co w Zielonej Górze (Fabrik für Brückenbau und Eisenkonstruktionen Beuchelt & Co. Grünberg in Schlesien). Informuje o tym zachowana do dziś niewielka tablica umieszczona na pierwszym słupku kratownicy przęsła zachodniego. Stalowa konstrukcja mostu o wadze 580 ton została ozdobiona po obu stronach brandenburskimi orłami oraz historyzującymi lampami. W 1936 r. wzmocniono konstrukcję mostu oraz poszerzono jezdnię. Na skutek działań wojennych w 1945 r. most został uszkodzony w części środkowej. Odbudowano go w 1948 r. zgodnie z pierwotną formą. W roku 1953 przeprowadzono modernizację, obejmującą przede wszystkim wzmocnienie konstrukcji. W 1960 r. pokryto drogę asfaltem.Jezdnia jest o szerokości 5,8 m i dwoma pasami chodnika o szerokości 2,2 m.
Przy dwóch filarach usytuowano ażurowe portale, nadające monumentalny charakter. Na elewacjach przęseł widoczny rysunek nitów, o dekoracyjnym charakterze w części węzłów kratownic i portali przęsła środkowego.
Zachowały się bogato dekorowane, historyzujące wsporniki pod lamy oświetleniowe, flankujące przyczółki po obu stronach mostu oraz na najwyższych punktach pasa górnego dźwigarów.
Bibliografia
- Karta ewidencyjna, Most drogowy. Krosno Odrzańskie, oprac. Budych L., 1993 r. Archiwum Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Zielonej Górze.
- Halicka B., Krosno Odrzańskie 1005-2005. Wspólne dziedzictwo kultury, Skórzyn 2005, s. 121-123.
KONTAKT
+48 605 603 147
515kilometr@
site developement: ROBOTICKET
© 2024r.
KONCEPT Stowarzyszenie515